مرکز تخصصی یوگا رمانه

روزه یوگا – روزه اکاداشی چیست؟ یک 1 روش پاکسازی کارما

روزه یوگا

روزه یوگا - روزه اکاداشی چیست؟ یک 1 روش پاکسازی کارما

نقش تغذیه در یوگا بسیار حائز اهمیت است.

یکی از موارد تاکید شده روزه در یوگا است. روزه اکاداشی از روزهای خاص در یوگاست.

اکاداشی

اکاداشی به لرد ویشنو تقدیم شده است. مردم در این روز مبارک اکاداشی روزه می گیرند. عابدین به خداوند ویشنو دعا می کنند. اعتقاد بر این است که روزه دارانی که در این روز خاص روزه یوگا می گیرند، از شر کارمای بد گذشته خود خلاص می شوند و پس از مرگ مستقیماً به Vaikunth Dhaam (محل لرد شری هاری) می روند.

اکاداشی یکی از روزهای اصلی و مهم در آیین هندو به شمار می رود. این روز به پرستش خداوند ویشنو اختصاص دارد. عابدین روزه شدید می گیرند. برخی از مشتاقان حتی بدون مصرف آب (روزه نیرجالا ) روزه می گیرند یا در این روز فرخنده اکاداشی فقط میوه می خورند و به خداوند ویشنو دعا می کنند.

روزه خود را در روز بعد اکاداشی یعنی دواداشی تیتی افطار می کنند. در کل ۲۴ مراسم اکاداشی در سال وجود دارد.

اکاداشی دو بار در ماه در دوران شوکلا پاکشا Shukla Paksha

(دو هفته اول بین روز ماه نو و ماه کامل)

و کریشنا پاکشا Krishna Paksha

(دوره روشن شدن ماه (ماه در حال کامل شدن) و دوهفته دوم ماه) اتفاق می‌افتد.

اعتقاد بر این است که عابدینی  که روزه اکاداشی را می گیرند، خداوند ویشنو به آنها سعادت و شادی را برکت می دهد و به رستگاری (موکشا) می رسند.

اکاداشی دو قاعده دارد که به اسمارتها Smartha و وایشناوا Vaishnava معروف است.

  • قانون Smartha  : ساده است روزه اکاداشی باید در زمان طلوع خورشید محلی قابل مشاهده باشد.
  • وایشناوا ، به دنبال روز اکاداشی می آید که به داشامی تیتی Dashami tithi آلوده نشده است (یازدهمین روز پس از ماه کامل و ماه جدید ، تقویم هندو). روز روزه وایشناوا ممکن است یک روز بعد از روزه Smartha باشد.

روزه داران اکاداشی صبح زود از خواب بیدار میشوند و حمام پاکسازی میگیرند. یک مجسمه از لرد ویشنو و الهه لاکسمی قرار میدهند و جلوی مجسمه شمع با گی روشن میکنند.

روزه داران  گل و شیرینی به لرد ویشنو تقدیم می کنند. اکاداشی کاتا را میخوانند و “Om Namo Bhagvate Vasudevaye”  خوانده میشود. از معبد لرد ویشنو دیدن میکنند و با یک غذای ساتویک افطار میکنند.

 

مانتراهایی که در روزه یوگا خوانده میشود:

  1. Om Namo Bhagavate Vasudevaya
  2. Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama Hare Hare

عابدانی که هر ماه روزه اکاداشی می گیرند، می توانند تقویم کل سال اکاداشی را دنبال کرده و تاریخ و روزهای آن را برای خود  مشخص کنند.

من برای شما گذاشتم تا بتوانید با تقویم شمسی معادل سازی کنید و روزه بگیرید.

در آیین هندو، روزه راهی برای تبدیل بدن انسان به مراسمی است که نیاز و بخشی از پرستش خداوند است و اکاداشی یکی از این روزه ها است. در طول پرستش خدا، بسته به پادشاه و خدایی که پرستش می شود، مراسم زیادی انجام می شود. روزه هم جزء آن است.

خب، این پدیده پاکسازی ذهن و جسم و روح فقط به دنیای ماوراء طبیعی روح محدود نمی شود، بلکه در کاربرد علمی متابولیسم و سایر عملیات بیولوژیکی ارتباط پیدا می کند.

این هنر پرستش و جلب رضایت خدا از زمان های قدیم رواج داشته و در دنیای مدرن نیز رواج دارد. روزه به شما این امکان را می دهد که به یک سفر معنوی بروید و روح آگاه خود را تطهیر کنید.

روزه یوگا نه تنها به معنای محدود کردن یک رژیم غذایی کامل است، بلکه شامل اقدامات بهداشتی استاندارد است. روزه دار می تواند میوه و شیر مصرف کند. داستان های کوتاه متعددی با روزه داری مرتبط است و در متن  مقدس هندوئیسم وجود دارد.

پارامترهای علمی زیادی برای این روزه وجود دارد. محققان به اثرات بیولوژیکی روزه یوگا روی بدن انسان پی برده اند. بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند، اما این ایمان آنهاست که باعث می شود چنین روزه ای بگیرند.

روزه اکاداشی یک توضیح علمی با خود دارد. فشار اتمسفر در این روز به پایین ترین حد خود می رسد و بهترین زمان برای روزه داری است. روزه باعث پاکسازی دستگاه گوارش، تصفیه خون، دفع سموم و استراحت دستگاه گوارش می شود. روزه باعث اتوفاژی می شود، فرآیندی که در آن بدن با کمک سیستم ایمنی سلول های بیمار خود را مصرف می کند.

فواید سلامتی بسیار زیاد است، از جمله فشار خون، سطح قند، کلسترول، اضطراب و غیره. روزه نیازهای معنوی و زیستی انسانها را برآورده می‌کند و با این کار اعمال معنوی و علمی در کنار هم ادغام میشوند.

در روزه اکاداشی چه بخوریم؟

میتوانید فقط آب و مایعات بنوشید.

غذای روزه اکاداشی بجای گوشت، غلات و ماهی باید در عوض، میوه ها، شیر و محصولات مبتنی بر شیر و محصولات غیر غلات باشد.

اگر برای اولین بار است که روزه اکاداشی می‌گیرید و نمی‌دانید چه بخورید، سعی کنید از آرد، برنج، گندم، حبوبات، پیاز و سیر خودداری کنید.از سوی دیگر انواع میوه ها، پنیر، گی را می توان مصرف کرد. کسانی که روزه افراطی (یعنی نیرجالا اکاداشی) می خوانند نباید آب بنوشند. استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی در طول روزه اکیدا ممنوع است.

خروج از نسخه موبایل